Star Wars: Squadrons

Recenzia

Odoberaj naše novinky cez  Google News, sleduj náš herný stream na  Facebook Gaming alebo priamo na našom  YouTube
Star Wars: Squadrons
Zdroj: ea.com
Dátum vydania
2. október 2020
Platforma
PC
Žáner
Letecký simulátor
Výrobca
Motive Studios
Vydavateľ
Electronic Arts
Na recenziu poskytla spoločnosť
Electronic Arts

Ako blesk z jasného neba prichádza ďalšia Star Wars hra od spoločnosti Electronic Arts. Prečo ako blesk? Nuž preto, lebo na nové Star Wars hry sa väčšinou čaká podstatne dlhšie ako v posledných mesiacoch. Približne rok po tom, čo nám EA priniesla Star Wars Jedi: Fallen Order, sme sa dočkali novinky v podobe Star Wars Squadrons. Pre zmenu však nejde o akčnú strieľačku ako zvyčajne. Namiesto toho sa odlepíte od pevnej zeme a bojovať sa bude priamo “vo vzduchu”.

Od poslednej hry, ktorá sa zaoberala žánrom leteckého simulátora z prostredia Star Wars ubehlo dvadsať rokov. Vyšlo ich dokonca niekoľko a niektoré z nich boli dokonca aj celkom hrateľné. Star Wars: Squadrons však prichádza na scénu síce ako nováčik, ale pripravený ponúknuť fanúšikom vesmírnych súbojov všetko, čo očakávajú. Minimálne sa mu nedá odoprieť fakt, že sa počas hrania naozaj cítite ako pilot jedného z množstva bojových stíhačiek vo svete Star Wars.

Ovládaniu treba venovať čas

Základné ovládanie vám bude známe, ak ste niekedy hrali hru podobnú tejto. Napríklad ako v našom prípade Elite Dangerous. Znalosť hry nám pomohla rýchlejšie sa s priateliť so základným ovládaním celej lode. Bohužiaľ (a zároveň aj chvalabohu), je to beh na dlhé trate a ovládanie si vyžaduje oveľa viac sústredenia a času. Spomínané základy sú ale rovnaké ako v každej inej hre. Svoju loď natáčate hore alebo dole, uhýbate sa vľavo a vpravo, letíte prevažne dopredu, nie dozadu a otočiek okolo svojej osi môžete robiť koľko len chcete. Teda, až dovtedy, kým sa vám nezačne točiť aj hlava. Vašou úlohou je vo väčšine času v zameriavači nájsť nepriateľa a spustiť paľbu, zvyčajne laserom.

Celá hra prebieha z pohľadu prvej osoby v kokpite. Iba cutscény sú, samozrejme, výnimkou. Keďže celá hra sa odohráva vo vesmíre, nemusíte si dávať pozor na vašu výšku. V skutočnosti môžete lietať ako sa vám zachce a bez obáv z toho, že narazíte do pevnej zemi. Pozor si musíte dávať len na ostatné lode a iné vesmírne objekty, ktoré sa pohybujú vo vašej blízkosti. To vám v podstate stačí na to, aby ste hru prešli na najľahšiu náročnosť. To vôbec nie je na škodu. Electronic Arts, spolu so štúdiom Motive, hru vytvorili takpovediac pre každého. Či už ste nováčik v tomto žánri a chcete sa sústrediť na príbeh a užívať si lietanie s legendárnymi loďami, alebo ste profesionál s potrebným vybavením a hľadáte výzvu a kompletný simulátor lietania.

Squadrons sa vie zmeniť aj na reálny simulátor lietania

Každá loď v Star Wars: Squadrons má možnosť presmerovať energiu do rôznych častí lode alebo do rôznych systémov, ak chcete. Motory, zbrane a niektoré lode aj do štítov. Podobne ako v prípade Elite Dangerous. Ak tak urobíte, získate podstatnú výhodu v súbojoch. Samozrejme, za predpokladu, že urobíte správne rozhodnutie. Keď si budete v tesnej blízkosti vymieňať názory s nepriateľskou loďou, asi vám nepomôže presmerovať všetku energiu do motorov. Namiesto toho by ste mali voliť zbrane alebo štíty, ak cítite, že názory oponenta sú silnejšie. Ak presmerujete energiu do motorov, vaša loď bude ľahšie ovládateľná a vy tak môžete súpera prekvapiť rýchlymi manévrami. Všetka energia v laseroch vám zas umožní strieľať podstatne dlhšie, zatiaľ čo energia v štítoch spôsobí, že vydržíte v súboji dlhšie nažive. Ako bonus môžete pri niektorých lodiach so štítmi rozhodnúť, či presmerujete energiu do predných, alebo zadných štítov. Tu už začína seriózny simulátor vesmírnych súbojov.

V každom prípade môžete nechať rozdelenie energie v základných hodnotách a úplne bez problémov by ste mali prejsť celým príbehom. Majte však na pamäti, že táto funkcia je užitočná a hlavne zábavná. Keď ju budete používať, budete sa cítiť viac ako pilot. Napríklad sa môžete rozhodnúť so svojim X-Wingom zaútočiť na Star Destroyer priamo, bez zmeny energie v systémoch. Zničíte zameriavacie moduly, poškriabete si lak na lodi a opäť odznova. Samozrejme, dá sa to. Ale prečo nevyužiť potenciál hry a nepresmerovať energiu do predných štítov, premyslieť si taktiku a zdolať tak niekoľkonásobne väčšiu loď šikovnejším spôsobom? Zaručujeme vám, že po takto zvládnutej úlohe sa dostaví lepší pocit zadosťučinenia.

Okoreňte si príbeh

Ak sa rozhodnete využívať všetky možnosti, ktoré vám hra ponúka, zaručene si príbeh užijete viac. Pomôžu vám k tomu aj známe prvky z filmového sveta Star Wars. Či už ide o zvuky, alebo o dôverne prostredie kokpitov. Hlavné postavy sa tiež zladili do jednotného štýlu sedemdesiatych rokov, aj keď niektoré z nich očividne nedostali oznámenie. Sú to však len detaily.

V hre vás čaká štrnásť misií, ktoré by ste mali zvládnuť za približne štrnásť hodín. Záleží od náročnosti a vášho štýlu hrania. Pripravte sa na to, že počas hry budete striedavo hrať za dvoch pilotov. Obaja pochádzajú z opačnej strany a obaja sú nepriatelia. Hovoríme, samozrejme, o pilotovi Novej republiky a Galaktického impéria. Aj keď si väčšinu času budete skôr užívať vesmírne súboje, príbeh je dobre zvládnutý a do súbojov úspešne pridáva trochu korenia, ktoré ozvláštni váš celkový zážitok z hrania. Misie sú v podstate jednoznačné, nemusíte nič zdĺhavo hľadať alebo riešiť hádanky, či hlavolamy. Väčšinou máte za úlohu to, čo by ste mali aj v prípade, že by táto hra bola realitou. Zaútočiť a zničiť nepriateľskú loď (veľakrát oveľa väčšiu ako máte vy). Alebo musíte obrániť svoju loď, alebo zničiť statické zameriavače, zbrane nepriateľov a ich obranný systém.

Čas od času dostanete aj vedľajšiu misiu, alebo ak chcete, voliteľnú misiu, ktorá vám v konečnom dôsledku môže pomôcť k jednoduchšiemu splneniu hlavného cieľa. Neskoršie misie vám tiež umožnia upraviť si výbavu lode a prispôsobiť si ju tak, aby vyhovovala vám. Čo však robí misiami zaujímavými nie sú ani tak vaše úlohy, ale to, kde sa tieto úlohy odohrávajú. Star Wars: Squadrons vás zoberie na ikonické miesta, ako aj na do nových prostredí, ktoré však úspešne zvládajú napodobniť atmosféru Star Wars. Už na prvý pohľad zistíte, že sa kocháte výhľadom na rôzne scenérie. Farebné nebuly posiate bleskami, cintorín Star Destroyerov alebo zničený mesiac sú len niektoré z miest, ktoré sa vám zapíšu do pamäte.

Nemusíte byť fanúšikom Star Wars

Je to pravda. Hru si možno viac užijete, ak fanúšikom ste, ale nemusíte nutne vedieť, o čo vo filmoch išlo. Počas príbehu sa na nejaký ten moment objavia známe postavy, no hra sa viac sústreďuje na úplne nové postavy – členov letiek Vanguard a Titans. Alebo ak chcete, na letky Republiky a Impéria. Počas vašich úloh vám príbeh dopĺňajú cez vysielačku, no ešte lepší pohľad na vec dostanete pred a po úspešnej misii. Zatiaľ, čo v letke Vanguard nájdete postavy zastávajúce množstvo rôznych rás zo sveta Star Wars, letka Titan je tvorená výlučne ľuďmi.

Chybou je, že sa so svojou letkou ani nebudete mať možnosť poriadne zoznámiť. Aj keď každý člen má isté vlastnosti a inú povahu, konverzácia zoči-voči buď neprebehne vôbec, alebo je žalostne krátka. Každý člen letky načrtne svoj príbeh a niečo zo svojej histórie, no len výnimočne sa to rozoberá do väčšej hĺbky. Výsledok je taký, že si len ťažko vytvoríte citový vzťah k členom vašej letky, lebo na to jednoducho nebudete mať čas ani príležitosť.

Nepomáha ani fakt, že hráte striedavo za dvoch pilotov. Na jednej strane je to zaujímavé ozvláštnenie príbehu, na strane druhej je ťažké sa vcítiť a prežívať radosti a strasti postavy, keď o niekoľko misií budete hrať opäť za inú. Netreba zabúdať aj na najväčší problém celej hry, a to je vaša hlavná postava. Na začiatku si síce vyberáte meno, vzhľad a hlas vašej postavy, bohužiaľ vás skoro nikdy nie je v hre vidno a prehovoríte len málokedy. Tým pádom je celá „kustomizácia“ vašej postavy, takpovediac, zbytočná. Počas misií môžete byť aj hrdinom a zachrániť život všetkým okolo vás, no v hangári ste ako mucha na stene, ktorú si nikto nevšíma. Vôbec si nepripadáte ako člen nejakej letky, ba už vôbec nie ako hrdina. A to je divné.

Konverzácie sú vo väčšine času len zdĺhavé monológy druhej postavy a nič nezaručuje, že sa pri nich nezačnete nudiť a prestanete dávať pozor. V konečnom dôsledku vám tak môže ujsť podstatná časť príbehu, a to nie je dobré pri žiadnej hre. Vaša postava jednoducho nie je schopná vyjadriť ani zlomok empatie, citu, strachu alebo odporu. Jednoducho nič.

Vesmírne súboje s reálnymi hráčmi

Jednou z hlavných súčastí hry (ak nie tá najhlavnejšia) sú multiplayerové súboje piatich proti piatim. Multiplayer ponúka viacero módov od klasického deathmatchu, až po klasické súboje frakcií. Základom je teda ničiť vašich protivníkov, prípadne brániť lode, ktoré na bojisko prišli s vami. Pomôže vám aj skúsenosť s rôznymi MOBA hrami. Ak keď Star Wars: Squadrons nie je MOBA hra, niektoré mechaniky a taktiky vám pomôžu v multiplayeri. Je totiž veľmi dôležité, ako si zostavíte tím. Na výbere vašej lode záleží. Dobre vybalansovaný tím, ktorý má rôzne typy lodí, má vyššiu šancu vyhrať ako tím, ktorý si bezhlavo naklikal lode s najväčším poškodením a najsilnejšími zbraňami.

Bohužiaľ, podobne ako v iných čisto multiplayerových hrách, aj tu vaša výhra alebo prehra závisí od toho, koho do tímu dostanete. Úplne ľahko sa môže stať, že k sebe dostanete nováčikov, zatiaľ čo nepriateľský tím má štyroch veteránov, pričom dvaja z nich lietajú za pomoci kompletného vybavenia pre letecké simulátory. Je to tak a len ťažko môžeme očakávať, že matchmaking v hrách bude niekedy spravodlivý. Preto platí, tak ako pri každej tímovej hre, že si zápasy užijete najviac, ak budete hrať so svojimi kamarátmi.

Online zápasy nemusia byť nutne len súboje lode proti inej lodi. Využívať môžete prostredie okolo vás, schovávať sa za vesmírnym odpadom a nepriateľa prekvapiť. Ide naozaj o taktickú hru, v ktorej treba aj premýšľať. Ten, kto tak urobí, a jeho taktika bude úspešná, pomôže tímu viac ako hráč, ktorý sa bezhlavo vrhá do súbojov v otvorenom priestore.

Hotová hra bez ďalšieho obsahu

Star Wars: Squadrons ponúka aj odmeny za hranie. Konkrétne vás odmení dvoma menami, za ktoré si následne môžete kupovať v hre rôzne veci. Či už pôjde o kozmetické doplnky pre vašu loď,  alebo nové komponenty, ktoré vám vylepšia štatistiky. Hráčov poteší fakt, že hra neobsahuje mikrotransakcie. Ak si teda chcete odomknúť nové veci, stačí vám postupovať hrou stále ďalej a ďalej. Postupne si tak odomknete všetko, po čom vaše srdce túži. Bez nutnosti míňať reálne peniaze navyše. Pomôžu vám aj denné výzvy, ktoré ako odmenu ponúkajú isté množstvo hernej meny. Nečakajte však stovky rôznych kozmetických doplnkov, pre ktorých získanie musíte pri hre stráviť desiatky hodín. Star Wars: Squadrons je hra viac zameraná na príbeh a potešenie z hrania, než na dlhodobé hranie kvôli lepšej výbave. Na jednej strane je to skvelé, keďže sa nemusíte trápiť získavaním lepšej výbavy, na strane druhej vás po čase môže opustiť motivácia hrať hru ďalej.

Ak máte k dispozícii VR set, celú hru si môžete užiť vo virtuálnej realite. Od začiatku do konca. Ak ste už hru prešli a neviete sa dočkať dodatočného obsahu, musíme vás sklamať. Ide o hotový titul, tým pádom sa po jeho vydaní nechystá žiadny ďalší obsah do hry. Či už kozmetické doplnky, nové lode, alebo výbava a už vôbec nie príbeh. Či hru prejdete dnes a zapnete si ju o dva roky, bude to stále tá istá hra. Aj preto je cenovka hry nastavená nižšie, než obyčajne. To vám ale nebráni poriadne si ju užiť a užijete si ju ešte viac, ak vo vašej zbierke nesmie chýbať ani jeden titul Star Wars, či už filmový alebo herný.

Star Wars: Squadrons
Star Wars: Squadrons
Klady
Mechaniky vesmírnych súbojov
Pre náročných aj začiatočníkov
Multiplayer súboje
Skvelé vizuály a mapy
Zápory
Slabší príbeh
Nevýrazné hlavné postavy
Nevyvážený matchmaking
70
Star Wars: Squadrons
Zaujal ťa tento článok, alebo si v ňom našiel chybu? Budeme radi ak nám o danej chybe napíšeš na kontakt@spawn.sk prípadne našu prácu podporíš jednoduchým lajkom na  Facebooku, followom na Instagrame aj odberom na  Google News. Prostredníctvom FB a IG sa budeme snažiť čo najskôr pridať dôležité herné, filmové aj seriálové novinky, ktoré potrebujete. Určite nevynecháme ani súťaže, ankety a recenzie :)

Sociálne siete

RSS Vosveteit.sk

  • Android 10 je najrozšírenejšou verziou Androidu. Takto vyzerá trhové rozloženie síl jednotlivých verzií Androidu 4. decembra 2020
    Ešte v apríli tohto roka sme vám priniesli štatistiky ohľadne distribúcie jednotlivých verzií operačného systému pričom najrozšírenejšou verziou v tom čase bol Android 9 Pie. Ten pokrýval 31,3% trhu. Druhou najrozšírenejšou verziou bol Android 8 Oreo s trhovým podielom 21,3%, a treťou najrozšírenejšou verziou bol Android 7 Nougats 12,9% pokrytím trhu . Medzičasom bol predstavený nový […]
    Martin Borko
  • Pozrite sa, ako si môžete do fitness náramkov Mi Band 4 a Mi Band 5 nahrať typ písma s diakritikou 4. decembra 2020
    Mi Band náramky nielen v našom regióne, ale naprieč celým svetom, patria medzi populárne zariadenia. Dôvodom je atraktívna cena v kombinácii s pokročilými funkciami. Jeden neduh však tieto náramky majú – a ním je absencia písma s diakritikou. A práve preto by sme vám radi priniesli jednoduchý návod krok po kroku, ako si môžete do […]
    Martin Borko
  • Google Mapy poskytnú nové príležitosti, ako budete môcť spoznávať svoje okolie 4. decembra 2020
    Google Mapy plynúcim časom sa stávajú stále viac významnejším hráčom na trhu s mapami, ktorý expanduje aj do ďalších oblastí. Dôvodom je, že spoločnosť v pravidelných intervaloch pridáva nové funkcie. Nie tak dávno sme mohli napríklad čítať o funkcii vyhľadania miest s bezbariérovým prístupom, možnosti aktívneho zdieľania polohy a podobne. Najnovšie spoločnosť prostredníctvom svojho blogu informuje o […]
    Martin Borko
  • Huawei je lídrom trhu v oblasti telekomunikačného vybavenia a to aj napriek sankciám. Takto je podelený trh 4. decembra 2020
    Nie je žiadnym tajomstvom, že spoločnosť Huawei je pod veľkým tlakom vo viacerých oblastiach podnikania. O to viac je prekvapujúci report analytikov zo skupiny Delloro, ktorí prišli so zaujímavými číslami. Podľa správ, ktoré publikovali, Huawei je v rozpätí 1. až 3. kvartálu tohto roka najúspešnejšou spoločnosťou v oblasti podnikania s telekomunikačným vybavením. Ide o technológie na […]
    Martin Borko
  • Nokia odhaľuje, či je 5G sieť energeticky efektívnejšou ako dnešné 4G siete. Prekvapuje vás výsledok? 4. decembra 2020
    Nová štúdia spoločností Nokia a Telefónica zistila, že 5G siete sú až o 90 percent energeticky efektívnejšie na prenosovú (dátovú) jednotku ako staršie, no dnes stále využívané 4G siete. Prieskum, ktorý sa uskutočňoval počas trojmesačného obdobia, sa zameriaval na spotrebu energie rádiovej prístupovej siete (RAN) v sieti spoločnosti Telefónica. Zavádzanie 5G sietí je momentálne nastavené […]
    Tomáš Sedláček
Zaujímavý článok
6 X 6 - Súhrn herného a filmovo-seriálového týždňa
6 X 6 #11 – Súhrn herného a filmovo-seriálového týždňa