fbpx
Partisans 1941 - Alter Games, Daedalic Entertaiment
Zdroj: PressKit

Partisans 1941

Recenzia

Dátum vydania
14. október 2020
Platforma
PC
Žáner
Taktická RTS
Výrobca
Alter Games
Vydávateľ
Daedalic Entertainment

O tom, že hra vychádzala ešte minulý týždeň sme vás informovali aj u nás, na našom webe. Partisans 1941 je taktická real-time stratégia, ktorá vychádza z konceptov ako Company of Heroes a predovšetkým kultovej série Commandos, ale oproti svojim „otcom“ ponúka ďaleko rozsiahlejšie, inovatívne prvky. Ďalšou doménou sú zložky vytiahnuté z hier ako sú Travian, Hitman, This War of Mine. Populárne real-time stratégie sa stavajú čoraz atraktívnejšie, čoho je dôkazom nedávne vydanie Desperados III alebo Peaky Blinders: Mastermind.

Aj malé štúdio Alter Games vie spraviť hru, ktorá dokáže zabaviť

Treba na začiatok upozorniť, že hra pochádza od malého štúdia. Automaticky tým však hra neupadá na kvalite, ale, logicky, musela byť v určitých miestach „zjednodušená“. Jedným z nepodarkov je optimalizácia. Ak ste si niekedy pozreli trailer prezentovanej hry, určite vám bolo jasné, že nebude mať vysoké požiadavky. Čo je ale nepochopiteľné, sú FPS dropy. Na niektorých miestach hra ide plynule na 60 FPS a na niektorých padá počas celej misie na úroveň 30 FPS. Nič, nad čím by sa súčasná generácia konzol musela pozastavovať. Nebude to ale jediný problém. Občas na nás vyskočila chybná hláška na domovskej obrazovke. Zamrzí, ale v budúcom patchi to, pevne veríme, opravia. Zvukový prednes jasne deklaruje situáciu, v akej sa práve nachádzame. Zvuk a dabing sú chválitebne zapracované.

V treťom odstavci začneme netradične – príbehom. Po prečítaní názvu asi pochopíte, kto proti komu bojuje. Odboj sovietskych partizánov sa rozhodne ukončiť nadvládu nemeckých vojsk počas druhej svetovej vojny. Nie globálne, len na miestach blízko hlavných protagonistov. A to je celé. Dej je nelineárny. Hra vám jasne povie, že Nemci (teda Nacisti) sú číre zlo a treba s nimi skoncovať. Popritom pribudne do vašich odbojov nový a nový partizán. Málinko vyrozpráva svoju dejovú linku a predstaví svoj strom schopností.

Kľúčová vlastnosť RTS je hráteľnosť

Hlavným lákadlom v real-time stratégiách nie sú príbehy, ale hrateľnosť. Hra Partisans 1941 síce trpí občas zlou kamerou, dopĺňa to ale širokou škálou prechodov jednotlivých misií. Keď sme v úvode spomínali značnú inšpiráciu s Travianom alebo This War of Mine, bolo to práve pre hlavné stanovisko. Totižto po každej hlavnej misii sa združujete do stanu. Okrem opekania a preberania aktuálnych informácií plánujete budúci útok.

Hra vám dovolí na misiu sa pripraviť niekoľkými spôsobmi:

  • Výstavba a rozširovanie hlavného stanu. Jednotlivý stan potrebuje suroviny. Autori to nijak nekomplikovali a zvolili len dva tipy. Obilniny a drevo. Podobne ako v Traviane, aj tu získavate jedlo pomocou rybolovu. Než sa ale tak stane, musíte si vyrobiť udice. Podobne je to aj s drevom. Chcete ho – choďte si ho narúbať. Takto by sme mohli pokračovať ďalej a ďalej. V hre je niekoľko tipov budov, ale podstata bola zodpovedaná.
  • Regrúti. Počas „zbesilých výprav“ sa do vášho odboja pridajú noví ľudia. Kolaboranti majú svoj osobitný štýl. Určite odporúčame preštudovať si každého jednotlivca. Každý má svoje ultimátne schopnosti. Regrút so zameraním na pušky bude pochopiteľne lepšie strieľať s puškami ako s brokovnicou.
  • Morálka, vybavenie, jedlo a zdravie. Všetky tieto atribúty môžu zmeniť priebeh misií. Postavy veľakrát mávajú zranenia. Neliečené krvácanie môže dospieť až k nečakanej smrti. Hlad vedie k nepozornosti. Morálka k neochote vykonať daný úkon. Vybavenie k nepresnosti. Počas predprípravy si svoje zbrane môžete vylepšiť, síce vás to bude stáť množstvo surovín. Zbrojový arzenál je taktiež pestrý. Nájdete tu pištole, granáty, míny, brokovnice, samopaly a zmienené pušky. Všetky zbrane majú aj svoje úrovne. Od obyčajných až po legendárne.

Hlavné misie

Pri každej misii máte na výber z troch regrútov. Jeden je trvalý a dvaja voliteľný. Bohužiaľ, dopredu nikdy neviete, aký sa práve hodí na danú misiu a skôr to bude o sympatiách.

Misie sú veľakrát dobovo ladené. Niektoré oblasti sú zdevastované, niektoré prekvitajú vegetáciou. Dostanete sa aj do obytných lokácií. Prechod autori nechávajú čisto na vás. Zvolená taktika musí korešpondovať s vami zvolenými atribútmi. Inými slovami, ak budete strieľať, je logické si povolať regrútov, ktorý majú vhodnú kvalifikáciu. Výsostne ale túto možnosť neodporúčame. So streľbou je to ako v ruskej rulete. Raz to môže vyjsť a raz nie. Boje sú veľakrát nevyvážené a máme za to, že umelá inteligencia podvádza. V Partisans 1941 sa môžete približovať aj potichu. Autori spríjemnili tento prechod tlačidlom medzerník. Po kliknutí nastane spomalený čas. Vaše útoky môžu byť predom naplánované a bez povšimnutia aj bezodkladne vykonané. Podobne ako vy, aj útočníci sa „levelujú“.

Hra vám nedovolí nenápadne zneškodniť dôstojníka bez potrebnej schopnosti. Mimo toho môžete využívať objekty, ktoré sú takticky rozmiestnené. Hru schválne prirovnávajú k sérii Hitman, nakoľko autori nachystali vopred takticky rozmiestnené pasce. Znenazdajky sa posunie auto, môže to vyvolať až devastačné následky. Znenazdajky padne kopa lát na postavy stojace pod ňou. Bezvládne osoby nenechávajte na mieste. Občas môže prísť nejaký oneskorenec a vaše taktické plány sú rázom zmarené. Nastanú situácie, kedy vás hra výsostne upozorní, aby ste úroveň prešli takým spôsobom, ako si to ona želá.

Tlačidlo alt ukáže všetky aktívne predmety. Neváhajte využiť senník alebo štôlňu ako dobrý úkryt. Písmeno M otvorí celú taktickú mapu. Zorné pole protivníkov je vyobrazené pravým tlačidlom na myši. Aktuálny stav danej šachovnice sa ukáže, len ak sa nachádzate blízko miesta.

Bokovky, alias vedľajšie misie

Okrem hlavných misií sú tu samozrejme aj vedľajšie. Sú to pasívne misie a robia sa z pohodlia vášho stanoviska. Regrúti môžu byť vyslaní napr. na prieskum, lov alebo propagandu. Všetky tieto spomínané misie majú za úlohu len jedno, vylepšiť štatistiky vašej základne. Čas na ich plnenie nastáva až po splnení hlavnej dejovej misie. Nazvali by sme to „odmlkou medzi hlavnými misiami“. Niekedy trvajú päť dní herného času, niekedy viac.

Na záver len pár slov. Umelá inteligencia pripomína IQ zlomeného stierača na ponorke. Príbeh je veľmi priamočiary. Kamera občas nepočúvne vaše úkony. Nehovoriac o FPS dropoch. Navzdory týmto skutočnostiam sme si hru Partisans 1941 užili. Prepracovaná hrateľnosť a variabilnosť splnenia misií prebíja všetky nedostatky. Česká lokalizácia je len už čerešničkou na torte, ktorá určite poteší.

Partisans 1941 - Alter Games, Daedalic Entertaiment
Partisans 1941
Klady
česká lokalizácia
výstavba / vylepšovanie hlavného stanu
voľnosť plnenia misií
Zápory
zlá optimalizácia
podvádzanie nepriateľov
občasné výpadky kamery
plytký príbeh
65
Partisans 1941