Ghost Recon: Breakpoint

Recenzia

Dátum vydania
04.10.2019
Platforma
Xbox One
Žáner
Taktická strieľačka
Výrobca
Ubisoft Paris
Hru na recenziu poskytla spoločnosť
ConQuest Entertainment

Spoločnosti Ubisoft chvíľu trvalo, kým plnohodnotne obnovila značku Ghost Recon. Prvýkrát sa tak stalo pred dvoma rokmi, keď nám predstavila Wildlands. Na to, ako dlho sme museli čakať na nový Ghost Recon, sa nám teraz prekvapivo, už po dvoch rokoch, predstavuje nový, s názvom Breakpoint. Sľubuje množstvo inovácií, nový príbeh a mechaniku. V recenzii sa však pozrieme podrobnejšie na to, či si prívlastok „nový“ naozaj zaslúži a do akej miery.

Ghost Recon sa prezentuje ako taktická strieľačka. Tento prívlastok sa však po Wildlands rýchlo vytratil a z Breakpoint si požičal mechaniku z iných, lepších hier. Väčšina hier od Ubisoftu dnes už obsahuje klasické lootovanie a farebne odlíšené predmety. Zaostávať nemôže ani Breakpoint, a tak je to prvá vec, ktorú musíme spomenúť. Breakpoint totiž dostáva RPG mechaniku podobnú tomu, čo môžeme nájsť v  The Division 2, Assassin’s Creed Odyssey alebo dokonca aj vo Far Cry New Dawn. Vo fiktívnom svete ostrova Auroa môžete nachádzať rôzne predmety, farebne odlíšené podľa kvality. Ako príklad uvedieme brnenie. Po svete je rozmiestnené kade-tade, v rôznej kvalite, avšak sklamaním je, že vlastne ani nezáleží či nájdete nejaké legendárne alebo obyčajné. Efekty, ktoré má toto vybavenie na samotnú hrateľnosť sú zanedbateľné. Často sa stáva, že vybavenie s nízkym levelom vás ochráni rovnako ako to, ktoré sa pýši vysokým levelom. Máte tak pocit, že level predmetov je v hre iba pre to, aby dvíhal celkové hodnotenie vášho vybavenia, ktoré odráža iba to, ako ďaleko v hre postupujete. Nič viac. Väčšina hráčov je s vysokým číslom spokojná a mali by ste byť aj vy. Je to však ťažké, keď niekde v podvedomí viete, že je vám to v podstate nanič.

Výber zbrane už vyžaduje trochu viac premýšľania a taktizovania. Opäť to však nie je preto, že level zbrane niečo znamená. Ide skôr o vašu osobnú preferenciu, jednoducho si vyberiete to, s čím sa vám lepšie hrá. Samozrejme, aj zbrane majú svoj level a kvalitu, ale podobne ako pri brnení, pridávajú len nepatrné výhody, ako o trochu rýchlejšie prebíjanie a podobne. Nepostrehnete to aj z toho dôvodu, že Ghost Recon stále stavia na tom, že ak chcete mať isté zabitie, musíte mieriť na hlavu. Keďže je hra zameraná na stealth prístup, rýchlejšie prebíjanie a podobné benefity teda veľmi nevyužijete. Najťažší nepriateľa s ťažkým brnením sú zlikvidovaní dvoma presnými výstrelmi do hlavy. Prvý na odstránenie helmy a druhý na zabitie. Väčšina ostatných nepriateľov padne už po jednom dobre mierenom výstrele na hlavu. Guliek vám teda veľa netreba. Pocit je to skvelý, ako by aj mal byť pri taktickej strieľačke. Tým pádom ale padá potreba riešiť to, akú kvalitu zbrane majú. Ak napríklad prídete do oblasti, kde je odporúčané skóre postavy 130, pokojne (a veľmi pravdepodobne) sa stane, že túto oblasť bez problémov zvládnete vyčistiť aj s oveľa nižším skóre postavy. Dokonca pomerne ľahko a bez toho, aby ste si striktne museli kryť chrbát a prehnane taktizovať.

Breakpoint sa nám však snaží ponúknuť aj inú survival mechaniku, ktorá však, bohužiaľ, pôsobí nedomyslene.

Jediný nepriateľ, pri ktorom číslo pri vašej zbrani zaváži, sú drony, ktoré hliadkujú na ostrove. Pri nich vám naozaj číslo pri zbrani zaručí, že ich dáte dole jednoduchšie, keďže to nie sú ľudia a vlastne nemajú hlavu. Napriek tomu je jednoduchšie ich zlikvidovať pomocou raketometu, granátom alebo mínami, ktoré nájdete vo svojom inventári, a ktoré, koniec koncov, nemajú pri sebe žiadne číslo. Opäť sa teda dostávame k tomu, že bol tento krok v hre nepotrebný a stále nemá plnohodnotné využitie. Bohužiaľ, aj tieto veci odlišujú Ghost Recon aký sme poznali od toho, ktorý nám bol prezentovaný nedávno.

Breakpoint sa nám však snaží ponúknuť aj inú survival mechaniku, ktorá však, bohužiaľ, pôsobí nedomyslene. Nosíte so sebou fľašu, ktorú si môžete na svojich cestách ostrovom dopĺňať vodou. Tá vám zabezpečí regeneráciu výdrže, ktorú spotrebujete na svojich cestách. Najmä ak šprintujete alebo sa kotúľate z kopca. Nápad je to zaujímavý, ale nestačí na to, aby ste mali pocit, že ste naozaj v nehostinnom prostredí, v ktorom musíte prežiť. Mapa pozostáva s rôznych oblastí, od lesov, cez zasnežené hory, až po blatom preplnené močiare. Terén je väčšinou hornatý a tým pádom na svojich cestách často jednoducho padáte z kopca, šmýkate sa, až prejdete do nekontrolovateľného pádu. Ten vám zoberie kúsok života zakaždým, keď sa udriete. Zdravie sa síce po čase automaticky dopĺňa, ale keď utŕžite menšie alebo stredné zranenie a nechcete celú cestu krívať, budete musieť použiť lekárničku. Ďalším, dlhším variantom je použiť bandáže. Lekárničiek máte obmedzený počet, avšak bandáže sú neobmedzené. V hre tým pádom nezažijete pocit frustrácie, keď ste zranení a nemáte ako ďalej postupovať bez ohrozenia vlastného života. Vyliečiť sa je veľmi jednoduché a v súbojoch sa len zriedka stane, že budete hľadať bezpečné miesto, kde by ste sa mohli postarať o zranenia. Po mape sú rozmiestnené aj pozície, ku ktorým môžete využiť rýchle cestovanie. Tam je možné získať rôzne buffy tak, že sa najete, napijete a nejakým zázračným spôsobom vylepšíte presnosť svojej zbrane tak, že ňou namierite do neba.

Podobne ako pri loote, ani tieto ľahké a decentné survival mechaniky nedodávajú pocit, akí autori pravdepodobne zamýšľali. Príbeh je o vás ako o samostatnej postave, ktorá je hlboko za nepriateľskou líniou. Ste v obkľúčení a v početnej nevýhode. Nepriateľ má viac síl a aj zbraní. Spomínali sme zameranie hry na stealth, čo je samozrejme veľmi dobré. Dokonca na tom hra stavia až tak, že sa môžete ukryť v blate alebo iným spôsobom splynúť s prírodou. Niekedy sa stane, že vám nad hlavou letí dron, ktorý len čaká na to, kým vás bude môcť zlikvidovať. V takom prípade si ľahnete na zem a stanete sa na malý moment „neviditeľným“. Až vás minie, môžete pokračovať v tom, čo ste mali pôvodne v pláne. Breakpoint ponúka mnoho dobrých nápadov, veľkou škodou je, že väčšina týchto nápadov a zábleskov inovatívnosti zostalo len v nejakej nedokončenej rovine.

Hrateľnosť je v podstate rovnaká ako pri Wildlands. Väčšinou pošlete do vzduchu svoj dron, označíte si nepriateľov a obhliadnete si oblasť, do ktorej sa chystáte vkročiť. Tento pocit, nepozorovane infiltrovať základňu a postupne eliminovať nepriateľov, je stále uspokojivý. Jediným problémom, ktorý vidíme, je v tom, že popri tom, ako sa za niečím krčíte, nemáte možnosť sa pohybovať do strán. Namiesto toho uvidíte len divnú animáciu, keďže sa v podstate môžete len otáčať v pravých uhloch. Nepriatelia tiež nie sú najbystrejší. Aspoň nie na nízkych obťažnostiach. Ich reakcia na kamoša, ktorého ste práve zlikvidovali pred ich očami, je mätúca. Budú radšej stáť na otvorenom priestore, než by hľadali úkryt. Keď už tak urobia, zvyčajne prebiehajú medzi dvoma úkrytmi, alebo ešte lepšie, na vás zabudnú úplne. Z času na čas sa vás budú snažiť obísť a skúsiť to odzadu, no nestáva sa to často a veľká časť ich taktiky je obmedzená na jednoduchý beh oproti vám. Tým pádom je pre vás veľmi jednoduché namieriť pred seba a vziať dvoch, troch, štyroch za sebou. Rovné chodby a uličky sú ich slabou stránkou. Stačí sa vám ukryť niekde na začiatku chodby a postupne likvidovať každého, kto sa príde pozrieť čo sa deje. Znie to síce zábavne a vlastne aj je, ale keď to nájdete v taktickej hre ako Breakpoint, je to sklamanie.

Čo sa týka PvP, je to jednoznačne lepšie. Už len z toho dôvodu, že strieľanie na postavu, ktorú ovláda človek, je predsa len o niečo náročnejšie. Na rozdiel od Wildlands, Breakpoint šikovne spája PvE a PvP. Všetky zbrane a odmeny, ktoré ste získali v kampani, respektíve hraním PvE, si môžete vziať do PvE a naopak. Z módov stojí za zmienku Elimination a Sabotage. Väčšinou sa ocitnete v súbojoch, v ktorých budú hrať rolu odstreľovačky. Je to najmä tým, že väčšina máp je rozsiahla a fakt je, že jedna dobre mierená strela dokáže kompletne eliminovať nepriateľa. V hre s ostatnými máte len jeden život, ale spoluhráč vás môže oživiť. Jediná vec, ktorá vám hranie znepríjemní, je vyššie spomínaný systém ukrývania sa za rôzne objekty.

Príbehom sa Breakpoint tiež nemôže veľmi chváliť. Jediná vec, ktorá hru ako-tak vyzdvihuje, je hlavný antagonista, ktorého stvárnil herec Jon Bernthal.

Hra ponúka aj kooperáciu, či už sa rozhodnete hrať s niekým známym alebo neznámym. Tak, ako pri každej hre, hra s náhodnými hráčmi môže byť pekný chaos a niekedy aj frustrácia. Preto, ak ste skôr sólo typ, môžete hru prejsť aj za pomoci spoliehania sa len a len na svoje vlastné zručnosti. Napriek tomu sa nevyhnete v hre stretnutiu s inými postavami. Misie vám zadáva postava, ktorá sa nachádza v akejsi jaskyni a v nej je na hromade pokojne aj 50 hráčov. Vaša postava sa volá Nomad … a tak isto aj postava hráča vedľa vás …  a postava hráča oproti vám a vlastne celá mapa je taká kopa Nomadov. Trochu to pripomína MMO.

Príbehom sa Breakpoint tiež nemôže veľmi chváliť. Jediná vec, ktorá hru ako-tak vyzdvihuje, je hlavný antagonista, ktorého stvárnil herec Jon Bernthal. Máme však silný pocit, že je to iba vďaka tomu, že ju stvárnil práve on, medzi fanúšikmi veľmi známy herec. Ktovie, či by postava vynikala, ak by ju hral niekto iný, možno menej známy.  Celkovo je však príbeh nedotiahnutý, s očakávanými dialógmi a zvratmi, ktoré vás neprekvapia. Všetko začalo zničením lode americkej armády, zatiaľ neznámym nepriateľom. Až zostrelením vašich helikoptér zistíte, že ide o takzvaných Vlkov, čo sú vlastne odpadlíci vašej jednotky – Ghostov.

Ak by bol príbeh lepší a stál za to, nevadila by nám ani prítomnosť množstva hráčov na mape, čo ale určite nepridáva na tajomnosti a vážnosti príbehu. Hra vás chce naladiť na survival, na to, že ste na ostrove sami, bez pomoci a musíte sa o seba postarať sám. Že po vás idú a vaša cesta nebude ľahká a potom zrazu, množstvo iných hráčov na jednej kope v jaskyni. Jednou z možností, prečo sa Ubisoft tak rozhodol je, aby vás nepriamo navnadil na mikrotransakcie. Aký iný dôvod by mali postaviť reálnych hráčov vedľa seba hneď na začiatku, ak nie preto, aby ste sa pochválili novým skinom? A že ich je. Za reálne peniaze si môžete zakúpiť tetovania, tričká, masky, čiapky a klobúky, zbrane, dopravné prostriedky a oveľa viac. Pokojne si ale vystačíte aj bez toho. Žiaľ, je faktom, že mikrotransakciám v hre za plnú cenu sa v dnešnej dobe už len ťažko vyhneme.

Ghost Recon: Breakpoint
Breakpoint mohol byť niečím naozaj dobrým, keby sa len zachovali aspoň niektoré mechaniky a nápady z Wildlands. Odstránenie AI spoluhráčov hre skôr poškodilo, predsa len, nie každý je zástancom hrania s niekým a stále sa nájde veľa hráčov, ktorí by si hru chceli užiť sami. V prípade Wildlands tak traja AI spoluhráči padli vhod. Nedotiahnutý príbeh, slabé dialógy a jediná silná stránka, ktorú stvárnil známy herec nie je dosť na novú hru. Možno na DLC. Môžeme povedať, že Ubisoft sa s novým Ghost Recon zbytočne poponáhľal, respektíve vkročil vedľa. Ak to však bude mať za následok to, že ďalší bude minimálne dvakrát lepší, berieme to. Hra v momentálnej fáze je však sklamaním.
Klady
PvP dokáže zabaviť na dlhší čas
Zachovaný dôraz na taktiku a stealth prístup
Zápory
Nevýrazný príbeh
Krok späť oproti Wildlands
Odstránenie AI spoluhráčov
Hra pôsobí ako nedokončený titul
55

Sociálne siete

RSS Vosveteit.sk

  • Najlepšie animované seriály na Netflixe, ktoré záujmu hlavne dospelých 29. novembra 2020
    Mnohí z nás si z času na čas radi pozrú dobrý film, či seriál. V tomto článku by sme vás chceli upozorniť na niekoľko zaujímavých animovaných seriálov, ktoré však skôr záujmu dospelé publikum. Všetky sú okrem iného dostupnými prostredníctvom platformy Netflix. BIG MOUTH BIG MOUTH je prvým animovaným seriálom, ktorý nám padol do oka. Ide […]
    Martin Borko
  • Google chce obmedziť používanie smartfónu počas chôdze. Táto nová funkcia zavíta do Androidu! 29. novembra 2020
    Digitálna rovnováha od spoločnosti Google je vcelku známou službou, ktorá ponúka prehľadné štatistiky o tom, ako používame naše zariadenia. Rovnako disponuje viacerými funkciami. Napríklad si môžete pomocou služby nastaviť režim nerušenia, či obmedzenie prístupu do jednotlivých aplikácií potom, ako prekročíte povolený čas. Nová verzia aplikácie, ktorá sa objavila v obchode Google Play v rámci BETA zostavenia, […]
    Martin Borko
  • Huawei pracuje na kamerovom module, aký sme doposiaľ ešte nevideli 29. novembra 2020
    Huawei by mohol v nadchádzajúcej vlajkovej lodi z modelového radu „P“ priniesť kameru, akú sme doposiaľ ešte v smartfóne nevideli. Ide konkrétne o nový kamerový modul, ktorý využíva tekuté šošovky. Odhaľuje to najnovší patent spoločnosti, na ktorý poukazuje portál Gizmochina.com. Podľa publikovaných správ, nová technológia kvapalných šošoviek by sa mala začať vyrábať už v priebehu nasledujúceho roka. Mohla by sa […]
    Martin Borko
  • Telekom opäť rozdáva 15 GB dátový balíček. Aktivovať si ho môžu všetci zákazníci s paušálmi 29. novembra 2020
    Zákazníci slovenského Telekomu si môžu už od zajtrajšieho dňa, t.j. 30.11., aktivovať bezplatný balíček až 15 GB dát. Pomerne veľký predvianočný darček od slovenského Telekomu si môžu v mobilnej aplikácii aktivovať všetci zákazníci s aktívnymi paušálmi. Balíček je dostupný pre takmer všetkých zákazníkov Bezplatný 15 GB dátový balíček je podľa Telekomu určený pre rezidenčných a […]
    Tomáš Sedláček
  • Prečítajte si príbeh kapitána, ktorý visel za nohy z lietadla, 5-tisíc metrov nad zemou 29. novembra 2020
    V roku 1990 došlo k nehode na palube lietadla British Airlines. Jedno z okien v pilotnej kabíne sa uvoľnilo a jeden z pilotov bol vytiahnutý cez okno von z lietadla. Šťastím bolo, že nohy ostali v kabíne, a tak ho mohla posádka držať, kým sa kopilot pokúsil o núdzové pristátie, píše portál IFLScience. Konkrétne išlo o let s číslom 5390, ktorý odlietal z letiska v […]
    Richard Zliechovský
Zaujímavý článok
Tomb Raider Reloaded
Tomb Raider Reloaded vracia Laru ku koreňom. Škoda, že len na mobiloch