fbpx

Days Gone – keď jedni jasajú a druhí majú hlavu v smútku

Odoberaj novinky cez  Google News
Days Gone recenzia
Zdroj: spawn.sk
Dátum vydania
19. máj 2021
Platforma
PC
Žáner
Akčná, Adventúra, Survival, Nelineárna,
Výrobca
SIE Bend Studio
Vydavateľ
Sony Interactive Entertainment

Trúfneme si povedať, že PlayStation svoju slávu vybudoval (aj) prostredníctvom svojich exkluzívnych titulov. Tie boli roky výkladnou skriňou spoločnosti. A nie len to. Exkluzivity sa totiž nemalou mierou podieľali na predaji jednotlivých konzol. Kto si chcel toľko ospevovanú hru od Sony zahrať, musel jednoducho siahnuť po PS1, PS2, PS3, PS4.

Možno ste si práve povedali, že sme zabudli na PS5, ale pravda je to len z časti. Kto by to bol kedy povedal, že sa vychýrené exkluzivity niekedy dostanú aj na inú platformu. Boom začal pred pár rokmi, keď na PC vyšiel Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy. Neskôr pribudli Death Stranding (aj keď to nebola čistokrvná exkluzivita) a ďalšie iné menšie či väčšie tituly. Minulý rok sa k nim pridal aj Horizon Zero Dawn. Spoločnosť vtedy argumentovala tým, že len chce hráčom ukázať aké hry vie robiť a nalákať ich tak ku kúpe novej PlayStation 5.

Lenže prešiel ďalší čas a vďaka úspechom spomínaných hier sa politika Sony začala meniť, čoho dôkazom je aj táto recenzia na hru, ktorá kedysi bola taktiež exkluzivitou – Days Gone. Hra od vývojárov z Bend Studio vyšla pôvodne pre PS4 v apríli 2019. O dva roky na to si ju môžete vyskúšať aj na PC.

My sme tak už spravili. Aký je teda Days Gone a najzásadnejšia otázka – ako sa podaril port na PC? Tak na to sa vám pokúsime priniesť odpoveď v ďalších odsekoch.

O tomto to celé je

Deacon St. John a Sarah Whitaker sa spoznali náhodou. Jej sa pokazilo auto a on išiel okolo na svojej motorke. Toto stretnutie im zmenilo život – vznikla z neho totiž láska. Všetko by bolo v poriadku, keby ich osud nezasiahla pandémia. Nie koronavírusu, ktorý ešte stále vládne reálnemu svetu, ale vírusu, vďaka ktorému sa ľudia menia na monštrá.

Jeden večer pri úteku z mesta sa Sarah vážne zraní. Deaconovi sa ju však spolu s parťákom Boozerom podarí dostať do helikoptéry spoločnosti Nero, ktorá ju má odviesť na bezpečné miesto. V helikoptére však nie je dostatok miesta a tak ako správni chlapi si musia poradiť sami. Následne vás hra presunie o dva roky neskôr od opisovaného momentu do sveta, v ktorom zúria nielen ľudia zmutovaní vírusom, tzv. freakeri, ale aj ľudia, ktorí sa „zmutovali“ vplyvom okolností.

Hráč sa v roli Deacona púšťa do odhaľovania všetkých možných informácií, ale najmä do boja o prežitie. Koniec koncov ide o survival titul.

Nie je všetko také, ako sa zdá

Hra vás počas prvých hodín zoznamuje s post-apo svetom, ktorý je zasadený do vidieckeho štátu Oregon. Zisťujete, že ľudia si už na celú situáciu ako tak zvykli a našli si spôsoby ako prežiť. Kým jedni to robia skrz rôzne tábory a kempy, ktoré sa snažia zveľaďovať, iní sa túlajú svetom a robia ešte väčšiu zlobu než aká už aj tak je.

Časom prídete na to, že ani vy sami nemáte najružovejšiu minulosť, ale, a to je najdôležitejšie, že nie je všetko tak, ako sa na prvý pohľad zdá. Pred vami sa tak otvára príbeh plný zúfalstva, zrady a ľútosti, ale aj nádeje.

Práve príbeh je základným pilierom Days Gone. Vývojárom sa ho podarilo vložiť do každého kúta tohto rozsiahleho – open-world sveta. Navyše hra ho dávkuje správnym spôsobom. Nenásilne a postupne. Tak trochu vás núti neodísť od počítača ani po dlhých hodinách hrania. Keďže však nechceme spoilerovať, ohľadom príbehu vám týchto pár riadkov musí stačiť. Po tejto stránke je hra na veľmi vysokej úrovni a dopomáha k tomu aj dostupná česká lokalizácia.

Svet kde sa vždy niečo deje

Nedajte sa oklamať, hovorila jedna známa podnikateľka, len trošku vulgárnejším spôsobom. A platí to aj v prípade Days Gone. Na prvý pohľad sa totiž zdá, že svet je pomerne obyčajný a aj kvôli zasadeniu do spomínaného Oregonu nemá čo ponúknuť.

Opak je však pravdou. Nielenže na každom kroku môžete odhaľovať čriepky z príbehu, ale na každom kroku sa niečo deje. Či už narazíte na preživšieho, ktorému môžete i nemusíte pomôcť, alebo stretnete banditov, ktorých musíte premôcť inak oni premôžu vás. Poprípade na vás zaútočí svorka vlkov, medveď či v neposlednom rade freakeri alebo v tom najhoršom rovno celá horda týchto monštier.

Jednoducho povedané, vývojári pred nás predostreli svet, ktorý nikdy nespí – ani cez deň ani v noci. Áno, striedanie dňa a noci je v tejto hre prítomné. Na jednej strane ide o skvelú vec, zdá sa vám totiž, že ste súčasťou dvoch hier. Inak sa vám hrá počas dňa keď všetko vidíte a inak za noci, kedy sa vám pri chvíľke nepozornosti môže nepriateľ raz dva objaviť za vami, alebo blízko vás.

Na druhej strane, rôzne misie sa odohrávajú v rôzny čas. A tak sa vám pomerne často stáva, že do potrebnej lokality dorazíte počas dňa, ale pred spustením samotnej misie sa dočkáte načítacej obrazovky, počas ktorej sa vám herný čas presunie do nočných hodín. Funguje to samozrejme aj naopak. Spočiatku sa kocháte pohľadom na krásne spracovanú oblohu, neskôr to aspoň nás až tak nebavilo.

Misie sú rovnaké a predsa rôznorodé

Keď sme už v predchádzajúcom odseku spomenuli misie, tak sa pri nich zastavme. Musíme povedať, že sú veľmi pekne a s citom príbehovo podkuté. Čo to znamená? Jednoducho to, že hra vás nepošle niekam len tak. Všetko má svoj logický dôvod, ktorý danému svetu a momentu jednoducho pasuje. Z tohto pohľadu preto ide taktiež o jednu z tých vydarených vecí.

Vo väčšine prípadov sú však misie o tom, že sa najskôr niekam presuniete, pričom cestou prekonávate nástrahy sveta, na danom mieste niečo nájdete, zachránite a následne to prinesiete späť. Nám to však veľmi neprekážalo. Dopomohlo k tomu aj spomínané striedanie dňa a noci. A ešte jedna vec, ale o tej až v ďalšom odseku.

Kuša je vašou druhou láskou

V akčnej survival hre sú zbrane dôležitou súčasťou bytia a prežitia. Inak tomu nie je ani v prípade Days Gone. Na výber máte množstvo zbraní, od nožov, sekier, či bejzbalových palíc, cez útočné pušky a snajperky až po zbrane najťažšieho kalibru. Samostatnou kategóriou sú potom doplnky v podobe rôznych granátov, molotovov, či mín.

My sme sa však od začiatku doslova zamilovali do kuše. Zbraň, vhodná najmä ak preferujete stealth štýl, sa pre nás po Sarah stala druhou láskou. Navyše náboje do nej, teda šípy, ste si vedeli celkom rýchlo urobiť prakticky kdekoľvek. Stačilo vám k tomu obrať strom zvaný céder, kúsok šrotu a šíp bol na svete.

Navyše ak ste mali po ruke aj „popol“ po vypálení hniezda freakerov, mohli ste si vyrobiť špeciálny šíp, ktorý po zásahu do ľudského nepriateľa spôsobil to, že ten sa otočil proti svojim vlastným členom. Vy ste tak mohli z diaľky sledovať ako si nepriatelia idú po krku v podstate sami. Jedným dychom však dodáme, že kuša na hordy rozhodne nie je dostačujúca.

Navyše všetky zbrane sú kvalitne spracované a to platí aj o streľbe. V rukách cítite každý jeden vystrelený náboj či šíp, a to aj napriek tomu, že nehráte na ovládači DualSense, ktorý sa mimochodom už čoskoro dočká nových farieb.

A aby toho nebolo málo, autori si dali skutočne záležať aj na zvuku. Výstrel sa doslova ozýva okolím a vy vtedy len dúfate, že ho počulo čo najmenej tých monštier. Rovnako zábavné sú aj boje na blízko. Zvuk, ktorý počujete keď mačetou sekáte freakerov vás jednoducho neomrzí ani po hodinách hrania.

Stealth alebo akcia?

Ako ste už asi správne pochopili, my sme sa snažili počas hrania ísť tichou cestou. Obe spôsoby hrania však majú svoje pre a proti.

Pri tichom postupe nepriateľov zneškodňujete po jednom. Nepriťahujete tak pozornosť a vy si môžete užívať aspoň aký taký pokoj. Proti tomu hovorí dlhší čas, ktorý pri misii strávite, ale aj to, že mŕtve telá nemôžete vziať a niekde ukryť. Celý postup tak musíte po dôkladnom naplánovaní previesť plynulo.

Pri akčnejšom prechode síce spravíte misiu podstatne rýchlejšie, ale prídete o náboje, ktoré sa vám s určitosťou zídu možno už pri ceste z misie, ale najmä, upozorníte na seba množstvo nepriateľov, nedajbože celú hordu.

Výber je tak na samotnom hráčovi. Hra vás v tomto smere nijako nenúti a pri misiách, kde nepriateľ musí zomrieť máte voľnú ruku.

Freakeri a hordy

Misie a zbrane sme už spomenuli, teraz sa pozrime na zúbok nepriateľom, ktorí sa nakazili vírusom. V Days Gone sú označovaní ako freakeri. Oceňujeme, že tvorcovia nesiahli po klasickom pomenovaní – zombie.

Keď sa to tak vezme, takéto označenie použiť ani nešlo, keďže nejde o zombie v takom zmysle, ako ich popkultúra vykresľuje už niekoľko desaťročí. Freakeri sa totiž vyvíjajú, z niektorých sa časom stávajú silnejšie stvorenia a navyše v niektorých momentoch útočia aj sami na seba.

V hre existuje niekoľko druhov nepriateľov. Postupne sa zoznámite so swarmermi, screamermi, bleachermi, breakermi a v neposlednom rade s hordami. Na každého funguje niečo iné a je len na samotnom hráčovi, aby rýchlo našiel spôsob ako prežiť.

Inak ich zabíjanie nás veľmi bavilo. Spočiatku sme zabíjali každého freakera, na ktorého sme narazili. Až časom sme zistili, že to nie je kľúčom hrania. Nič to však nemení na tom, že keď takéto monštrum padá k zemi, je to na nezaplatenie.

Na druhej strane, ak už prídete na to, čo na nich platí, na klasickej náročnosti pre skúsených hráčov nemusia predstavovať až tak veľkú výzvu. Presne od toho je v hre k dispozícii aj väčšia náročnosť.

Survival prvky

Days Gone je aj survival hra a tak s tým musíte počítať. Neprejavuje sa to tým, že by ste museli priamo jesť, piť alebo spať. Vývojári tieto prvky celkom šikovne skryli. V prvom rade sa staráte o rôzne tábory. Nosíte im svoje úlovky, lieky, vyzbierané rastliny, huby, proste všetko čo tábor potrebuje na to, aby ľudia v ňom mohli fungovať.

Každý tábor vedie niekto iný a iným štýlom. Je len na vás, ktorý si vyberiete a budete mu lojálny. Môžete to uhrať aj tak, že každému táboru pomôžete iným spôsobom. Za odmenu sa vám zvýši dôvera ľudí vo vás čo automaticky prináša prístup k rôznym vylepšeniam, ktoré vám uľahčia hranie.

Potulky svetom vám uľahčí aj vaša motorka. Tú si v priebehu hrania postupne vylepšujete, a to nielen čo sa vzhľadu týka, ale najmä výkonu. Jazdenie na motorke si však budete užívať od prvého momentu. A aj keď hra ponúka tzv. rýchle cestovanie, my sme ho použili len párkrát, aj to kvôli tejto recenzii.

Technický stav Days Gone

V predchádzajúcich odsekoch sme si predstavili hru ako takú, najmä pre tých, ktorí ju dobre nepoznajú. Nemenej dôležitou súčasťou je však aj to, ako sa tvorcom podarilo preniesť PS4 titul na PC. Pripomeňme, že to mali z časti zjednodušené, nakoľko Days Gone beží na Unreal Engine 4.

Musíme uznať, že to zvládli na viac než dobrej úrovni. Nestalo sa teda to, čo pri vydaní Horizon Zero Dawn, kedy bola hra zabugovaná, až takmer nehrateľná. Pri našom hraní nám titul ani raz nespadol. Raz sa nám stalo, že po zapnutí hra sekala, tak sme ju museli vypnúť. Zapli sme ju znova a dialo sa to isté, až po treťom zapnutí akoby správne naskočila. Ťažko však povedať, či išlo o problém hry, alebo nášho PC.

Spomenúť musíme aj fakt, že sme počas hrania narazili na úsmevné momenty kedy sa nám freaker zasekol v dverách od záchodu, alebo nepriateľ ostal zakliesnený v plote alebo mu bolo vidno telo aj keď stál za pevnou prekážkou. Paradoxne sa tak častejšie dialo po tom, čo sme aktualizovali svoj grafický ovládač.

Skvelý zvuk a trošku horšia grafika

Zvukové spracovanie zbraní sme už spomínali, ale pri zvuku sa ešte nakrátko zastavme. Vo všeobecnosti je totiž spracovaný na vysokej úrovni. Pôsobivý soundtrack, ale aj skvelo zvládnuté ruchy a šumy okolia, rev freakerov, zvuk samotnej motorky, to všetko vás doslova v momente stiahne do hrania.

Na druhej strane je tu grafické spracovanie, kde nás rušilo niekoľko nedostatkov. V prvom rade, hra vyzerala lepšie najmä počas denných pasáží. Pohľad na nepriateľov, či prírodu jednoducho stál za to, najmä ak boli blízko vás. Pohľad do diaľky príliš detailov neponúkol, napr. ak si porovnáme Days Gone s PC verziou Red Dead Redemption 2.

Niekedy sa síce stávalo aj to, že dotyčná osoba počas dialógu s vami pozerala ako nepríčetná, stále si však stojíme za tým, že počas dňa to rozhodne vyzeralo lepšie. V noci to totiž až tak veselé nebolo. Udivovala nás aj nočná obloha, ktorá bola, aspoň pre nás, akosi zvláštne nadizajnovaná. Áno, akceptujeme, že vo svete kde nefunguje vo veľkom elektrina a teda nemožno hovoriť o svetelnom smogu, vyzerá pohľad na hviezdy inak než sme zvyknutí. Ale aj pri splne?

Konečný verdikt

V titulke sme uviedli, že kým jedni jasajú, druhí majú hlavu v smútku. Jasať môžu tí, ktorí ešte doposiaľ nevlastnia konzolu PS4 či PS5. Na počítače totiž dorazila výborná hra so silným príbehom, ktorú si navyše môžu pekne nastaviť aj hráči so špecifickými potrebami.

Days Gone na PC má svoje chyby, rovnako ako aj hra samotná. Tie ju však zďaleka nesťahujú prudko nadol. Za nás si preto odnáša celkom slušné hodnotenie.

P.S. Odkaz pre zarytých konzolistov, ktorí sa nevedia zmieriť s tým, že takéto exkluzivity vychádzajú aj na iné platformy – prepáčte. Z časti vás chápeme, ale snáď si všetky tie klenoty nechcete nechať len pre seba.

Days Gone
Klady
príbeh
spracovanie zbraní
zvuková stránka hry
hordy
Zápory
stereotyp
grafické spracovanie
80
Days Gone