Biomutant – jeden malý chlpatý problém

Odoberaj novinky cez  Google News
Recenzia na hru Biomutant
Zdroj: spawn.sk
Dátum vydania
25. máj 2021
Platforma
PC
Žáner
Akčná, RPG
Výrobca
Experiment 101
Vydavateľ
THQ Nordic

Hra Biomutant prišla na trh s tým, že ponúka niečo nové. Švédske štúdio sa nám snaží predstaviť množstvo nových nápadov, ktoré však len sporadicky dokáže dotiahnuť do konca. Čo je najväčšou chybou v hre Biomutant a v čom naopak vyniká vám povie naša recenzia. Pripravte sa ale na to, že niektoré vaše očakávania sa nenaplnia.

Najväčšou chybou hry je, že sa tvári a predáva ako AAA titul, pritom všetko ostatné skôr nasvedčuje tomu, že ide o takzvaný indie titul. Dokonca aj cena je nastavená až príliš vysoko. V konečnom dôsledku sú problémom aj nové nápady, ktoré sa snaží priniesť, no nedarí sa jej ich dotiahnuť do konca. Tým pádom mate v zásobe obrovské množstvo nových vecí, ktoré ale akosi nefungujú, a tým pádom sú zbytočné. Ostáva teda len relatívne pekné herné prostredie s rôznymi lokáciami, ktoré ale nemajú čo viac ponúknuť. Možno okrem fotorežimu, ktorý v hre využívame pomerne často.

Chlpatý koniec sveta

Biomutant stavia na pevných základoch veľmi obľúbenej témy – koniec sveta. Snaží sa ho poňať trochu inak. Ukázať ho aj v dobrom, aj v tom najhoršom svetle. Pre ľudstvo predstavuje Biomutant to najhoršie, čo sa môže stať. Úplný koniec sveta, zapríčinený znečistením, chamtivosťou a vojnou. Na svete neostal ani jeden človek, no zato nás nahradili rôzne iné stvorenia. Tie sú aj po našom vyhynutí plné života a chodia si po zemi akoby sa nič nezmenilo. V hre riešite ďalší problém. Jedna apokalypsa sa už síce skončila, no prichádza ďalšia. No na to, aby ste z príbehu pochopili o čo ide a čo je vaša úloha, musíte najprv dešifrovať dialógy.

Hra má svojho rozprávača a celkom známeho. Je ním rodený Egypťan David Shaw Parker. Svojej úlohy sa chopil dobre, ale predsa len tomu niečo chýba. Problémom je scenár, ktorý nemal na starosti on, ale niekto iný. Známy hlas teda hre pomôže len do určitej miery. Bohužiaľ, musí čítať len to, čo mu scenáristi pripravili a niektoré pasáže jednoducho nedávajú zmysel, alebo sú zbytočne komplikované, ba snažia sa byť silou mocou vtipné. Každý dialóg sa začína roztomilým jazykom mutantov, kým ich rozprávač začne prekladať. Nerozumieme však, prečo to všetko robí jedným tónom. Aj tie najjednoduchšie vety trvajú v Biomutant niekoľko sekúnd, pretože každé druhé slovo je nahradené komplikovanou slovnou náhradou. Prečo?

Postavy príbehu nepomáhajú

Aj horšiemu príbehu dokážu v niektorých prípadoch pomôcť dobre napísané, alebo aspoň vyobrazené postavy. Bohužiaľ, v tejto hre nepomáha ani to. Scenáristi z nich urobili skôr roztomilé, chlpaté bábky, než serióznych obyvateľov a bojovníkov. Krátke ukážky z ich každodenného života, ktoré by mohli pomôcť príbehu, sú prerušované lekciami o morálke a do toho vám navyše zdĺhavo rozpráva vaša postava vo svojom vlastnom monológu. Ktorý vám hovorí tiež rozprávač. Smutné je, že ak by sme nemohli preskočiť dialógy medzerníkom, hra by bola skutočné utrpenie. Predpokladáme, že žiadny scenárista nechce vidieť skutočnosť, že sa jeho práca s radosťou preskakuje jedným klávesom, pretože neponúka nič podstatné.

Známy hlas teda hre pomôže len do určitej miery. Bohužiaľ musí čítať to, čo mu scenáristi pripravili.

Vráťme sa ale ešte na chvíľu na začiatok. Celému vášmu príbehu predchádza tvorba postavy, kde si môžete nastaviť rôzne atribúty. Výber plemena vám pridá atribúty do rôznych oblastí, ale môžete si ich rozdeliť aj sami. Napríklad, ak chcete mať väčšiu silu alebo väčšiu šancu na zjednávanie ceny u obchodníka. Znie to ako klasická RPG mechanika, pretože aj je. Vaša postava sa bude meniť podľa toho, aké atribúty si zvolíte. Napríklad veľkosť tela alebo hlavy. Koniec koncov, rozdelenie atribútov je aspoň zo začiatku nepodstatné. Vždy, keď dosiahnete nový level, môžete rozdeliť 10 bodov do rôznych vlastností. Je tak pomerne jednoduché vybudovať si solídnu postavu relatívne rýchlo. Poslednou časťou vytvárania postavy je výber triedy. Tá ovplyvňuje silu vašej zbrane aj a unikátnu schopnosť. Opäť nejde o nič zásadné, keďže zbrane budete počas hry meniť neustále.

Na ceste za Stromom Života

Väčšina rozhodnutí, ktoré v hre urobíte, nebude mať veľký dopad na príbeh. Ani na to, ako sa bude vyvíjať. Najdôležitejšie rozhodnutia v hre urobíte počas prvých hodín, keď sa vás opýtajú, ku ktorému kmeňu sa prikloníte. Na výber sú dva, svetlý a tmavý, pričom už z názvu vyplýva, ktorému ide o čo. Svetlý od vás bude chcieť spojiť všetky klany do jedného celku a harmónie, pričom musíte poraziť štyroch „Worldeaterov“, aby ste zachránili svet. Naopak, temná strana preferuje porážku všetkých klanov a „Worldeaterov“, aby ste mohli vytvoriť nový svet a nie zachrániť ten starý. Už po prečítaní vidíte, že v podstate ide o to isté, iba v mierne odlišnej príbehovej forme. Obsadzovanie kempov a porážanie bossov je rovnaké, mení sa len dôvod, kvôli ktorému to robíte.

Misie sú ako cez kopírku a z vášho dobrodružstva sa tak razom stane stereotyp. Základná štruktúra je síce nápaditá, jej základom je Strom Života, ktorý vám kvitne nad hlavami. Má štyri korene, pričom pri každom koreni čaká jeden Worldeater. Dostať sa k nim vám pomôže vždy iná postava. Problém je, že cesta je vždy rovnaká. Stretnete postavu, tá vám ukáže vozidlo, na ktorom sa tam dostanete najrýchlejšie a požiada vás o donášku chýbajúcej časti na spojazdnenie. Stále dookola, štyrikrát. Samotné vozidlá sú celkom zábavné súčasti hry a ponúkajú vítanú zmenu tempa. Vaša cesta je ale vždy rýchla a priamočiara, preto každý jeden zo štyroch bossov vyzerá, akoby tam bol len mimochodom. Navyše je to nanajvýš divné, že celú hru strávite budovaním vašej postavy a jej schopností, aby ste nakoniec bossov porazili za volantom nejakého vozidla.

Súboje sú zábavné, až keď tomu prídete na koreň

Na súboje v hre si musíte zvyknúť, a to z dôvodu troch hlavných vecí, ktoré vám bránia užiť si ho hneď zo začiatku. Prvou je systém uhýbania sa nepriateľským útokom. Automatické uzamknutie obrazovky na jedného nepriateľa má taktiež svoje muchy, na ktoré si treba zvykať a poslednou, treťou vecou sú zbrane a vaše útoky. Tie sú zo začiatku slabé. Až keď si odomknete väčší arzenál, viac špeciálnych útokov a naučíte sa pracovať s kamerou a uhýbať sa útokom, potom si súboje začnete náležite užívať. Vždy máte k dispozícii zbraň na blízko a jednu na diaľku. Každá zbraň má svoje vlastné špeciálne kombá.

Ak sa vám podarí počas súboja úspešne vytiahnuť z rukáva tri kombá za sebou, máte možnosť zapnúť si špeciálnu bojovú formu – Super Wung-Fu. Táto forma v zásade zvýši rýchlosť a poškodenie vašich útokov a nepriateľ tak padne oveľa rýchlejšie. Väčšina súbojov sa spolieha na túto formu, a preto hneď zistíte, že vašou úlohou je rýchlo urobiť tri úspešné kombá za sebou a dostať sa do nej. Nie je to vyslovene zlá mechanika, ale keďže zoznam dostupných útokov je obmedzený, budete väčšinou používať tie isté kombá stále dookola.

Takzvané Psi-Powers a Biogenetics dodávajú súbojom väčšiu rozmanitosť. Umožnia vám na nepriateľov vypustiť zúrivé plamene, alebo vás zabalia do bubliny, na ktorú sa bezmocní nepriatelia prilepia. Navyše, nepriateľov môžete aj spomaliť, čo vám umožní lepšie sa zamerať na ich slabé miesta. Súboje sú tým pádom hneď o niečo zábavnejšie. Ak ale práve nebojujete, Biomutant ponúka pekný, otvorený svet, ktorý okrem iného sľubuje aj loot.

Materiály sú viac než nové zbrane a výbava

Na svojich cestách po hernom svete narazíte na množstvo lootu. Či už to budú zbrane, alebo lepšia výbava pre vašu postavu. Väčšiu váhu však majú materiály, keďže najlepšie zbrane v hre sú tie, ktoré si sami vytvoríte. Systém craftingu je v hre Biomutant dynamický a ponúka takmer neobmedzené možnosti. Zbrane a predmety, ktoré vytvoríte, sú v podstate recyklovaný odpad, keďže na ich tvorbu využívate takmer čokoľvek hrdzavé alebo staré, čo ste na cestách našli. Napríklad aj obrovskú zubnú kefku alebo starý vysávač.

Hra pôsobí nedokončene a veľa noviniek, ktoré prináša, sa míňajú účinku.

S týmto zaujímavým systémom vytvárania nových zbraní si užijete množstvo zábavy. Najmä, keď poskladáte vec, ktorá by už od prvého pohľadu nemala vôbec fungovať. No čuduj sa svetu – ona funguje a navyše veľmi efektívne. Nie je nad pocit, keď do súboja nabehnete s vlastnoručne vyrobenou zbraňou z materiálov, ktoré ste našli. Aspoň nejaká súčasť hry, ktorá vás núti vžiť sa do príbehu a prežívať ho tak, ako keby ste tam boli. Je nanajvýš škoda, že ostatné časti hry nerobia to isté.

Záverečné hodnotenie

Biomutant je hra od malého švédskeho štúdia, ktorá chcela priniesť niečo nové, čo naznačila ja táto recenzia. Presne týmito slovami sme začali našu recenziu a je na mieste ju nimi aj ukončiť. Teraz už snáď viete, ako sme to na začiatku mysleli. Na hru nemôžeme byť úplne zlí, keďže treba brať ohľad na to, aké štúdio sa do nej pustilo a čo sa snažili vytvoriť. Bohužiaľ, najväčší problém je ten, že si pravdepodobne naložili na plecia viac, než dokázali zniesť. Hra pôsobí nedokončene a veľa noviniek, ktoré prináša, sa míňajú účinku. Nepomáha ani to, že v cenovej kategórii je hra predávaná ako AAA titul, pričom ním vôbec nie je. Možno, ak by sa od začiatku tvárila ako väčší nezávislý titul, hráči by sa na ňu pozerali inak.

Napriek tomu má aj svetlé stránky. Otvorený svet plný pekných lokácií, dobrý komentár, ktorý však pokazil nedotiahnutý scenár a craftovací systém, ktorý vás bude nesmierne baviť. Ak rozmýšľate nad kúpou, musíte mať len na pamäti všetky nedostatky, ktoré sme popísali v tejto recenzii. Ak sa vám zdá, že ich hre dokážete odpustiť, určite si ju zahrajte. Koniec koncov, je to „len“ hra a ak vás bude baviť, nezáleží na tom, koľko percent dostala v recenzii.

Biomutant
Klady
Pekné herné prostredie
Zábavný crafting
Súboje
Zápory
Slabý príbeh
Všetko nahovorené rozprávačom
Nevýrazní bossovia
Opakujúce sa misie
Súboje vedia prerásť do stereotypu
Množstvo nedotiahnutých nápadov
60
Biomutant